مقالات آرشیو خبر ها
چاره‌ ای برای درمان سندرم «یوروهای سوختـــه»

چاره‌ ای برای درمان سندرم «یوروهای سوختـــه»

 

سندرمی عجیب در یوونتوس ریشه دوانده که انکارش بی‌تردید خطرناک خواهد بود. ماجرا به ناتوانی خریدهای سالهای اخیر یوونتوس در حفظ یا افزایش ارزش‌شان است؛ بازیکنانی که رقم انتقال‌شان پس از گذشت یک یا دو فصل شکسته و افتی محسوس می‌کند. در این بین اما استثنائاتی نیز به چشم می‌خورند و امیدهایی نیز در گوشه‌ای از خاک باشگاه جوانه می‌زنند.

 

امتزاج و هم‌زمانی این دو حالت شاید به ظاهر اوضاع را در وضعیت تعادل نگه داشته اما کیست که نگران نباشد از تمایلِ بحث‌برانگیزِ کفه‌ی ترسناک ترازو به سمت نزول. در ارزیابی شرایط خریدهای سال‌های اخیر یووه و جوانان صعود کرده به تیم اصلی در این نوشتار هرچند از داده‌های سایت «ترانسفر مارکت» استفاده شده اما طبعاً نمی‌توان قاطعانه به هیچ مرجعی اتکاء کرد و این استناد صرفاً برای برآوردی حدودی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

دوشان ولاهوویچ - دقیق‌ترین عددی که برای انتقال این مهاجم صربستانی به تورین نقل شده 70 میلیون یورو (به انضمام 10 میلیون یورو بابت پاداش) است. او اگرچه تاکنون نتوانسته انتظارات را پاسخ دهد اما سابقه گلزنی‌های پیشین او در کنار سن کمی که دارد باعث شده تا از معدود استثنائاتی باشد که ارزش مالی‌اش کمترین میزان کاهش را نشان می‌دهد. اگرچه پرداخت برچسب قیمیتیِ 80 میلیونی که یووه روی او گذاشته توسط بایرن، چلسی و حتی یونایتدها نیز دشوار به نظر می‌رسد اما به نظر می‎‌رسد در صورت مصمم بودن بیانکونری برای فروش او شاید بتوان همچنان مشتریانی دست‌به‌‎نقد که حاضر به پرداخت نزدیک‌ترین رقم به همان عدد خریدش باشند را یافت.

 

فدریکو کیه‌زا - حضور این ستاره تابناک در سه فصل اخیر برای یوونتوس 40 + 10 میلیون یورو هزینه در بر داشته است. اگر مصدومیت و افت ناگهانی، کیه‌زا را اینچنین زمین‌گیر نمی‌کرد می‌توانستیم در صورت قرار دادن او در پنجره نقل و انتقالاتی پیشنهاداتی نزدیک به عدد انتقالش به یووه را اطراف او ببینیم اما واقعیت و آنچه امروز می‌توان به آن اقرار کرد این است که بعید است باشگاهی پیدا شود که حاضر باشد برای جذب کیه‌زا در این بازار 50 میلیون یورو بپردازد.

 

مانوئل لوکاتلی - پرداختی یووه برای او 25 میلیون یورو به علاوه‌ی 12 میلیونِ دیگر بابت پاداش‌ بوده است؛ چیزی در حدود 37.5 میلیون یورویِ ناقابل. پرسش اینجاست آیا این رقم در کنار کیفیت ارائه شده از سوی این بازیکن باعث می‌شود تیمی رغبت کند برای جذب هافبک 25 ساله‌ی یووه پا پیش بگذارد؟ «ترانسفر مارکت» که ظاهراً با ما موافق است و ارزش فعلیِ او را بیش از 30 میلیون یورو تخمین نمی‌زند.

 

گلیسیون برمر - این مدافع برزیلی جمعاً 50 میلیون یورو برای یوونتوس آب خورده است. (با احتساب پاداش‌ها) ارزشی که شاید با مسامحه و اغماض بتوان آن را امروز نیز موجه و قابل‌استناد دانست اما قطعاً ارزشی ارتقاء نیافته است و مدیران ورزشی باشگاه‌های ایتالیایی و اروپایی بعید است فعلاً برای ورود به بازار ترانسفرینگ او مجاب شوند. نباید فراموش کرد که «ترانسفر مارکت» در حال حاضر او را 40 میلیون یورو قیمت‌گذاری کرده است.

 

مویزه کین - فوروارد 23 ساله‌ی یووه یکی از نمونه‌های مشعشع تیم در تحلیل افت ارزش است. جوان‌اول شکوفا شده‌ی یووه که پس از گل‌وگشتی پر فراز و نشیب در انگلستان و فرانسه بار دیگر با 30 میلیون یوونتوسی شد اما امروز به سختی می‌توان همان ارزش‌گذاریِ 20 میلیونی «ترانسفر مارکت» را نیز برای دلبری کردن او متصور شد. یک خریدِ سقوط کرده که دوره‌ی درخشش او در هر فصل بیش از چند بازی تجاوز نخواهد کرد.

 

پل پوگبا - داستانِ سوپراستار فرانسوی یووه با بقیه کاملاً فرق می‌کند. برای بازیکنی 30 ساله که به صورت آزاد به باشگاه آمده و فصلی کاملاً ناموفق و تقریباً دور از میادین را سپری کرده، تگِ 20 میلیون یورویی تنها یک دلیل دارد و آن هم چیزی نیست جز نام و اعتبار پوگبا. او با وجود سقوط آزادش تا اطلاع ثانوی برای یووه غنیمتی حداقلی‌ست؛ همانطور که دستمزد یووه به او نیز برای خودش غنیمتی دیگر است!

 

فدریکو گاتی - خرید 10 میلیون یورویی یوونتوس (با احتساب پاداش‌ها) فصل نسبتاً موفقی را در آغوش بانوی‌پیر سپری کرد. درخشش او البته ظاهراً تأثیر چندانی در تغییر بهای او نداشته و گاتیِ 24 ساله همچنان در حد همان قیمتی که از فروزینونه رهسپار یووه شد است. استمرار نمایش‌های امیدبخش او می‌تواند همه معادلات و توجهات اقتصادی پیرامون او را دستخوش یک خانه‌تکانی اساسی کند.

 

فیلیپ کوستیچ - وینگر صرب در نخستین فصل حضورش در رقابت‌های سری A موفق شد با ثبت 9 پاس‌ِ‌گل پس از خویچا کواراتسخلیا دومین بازیکنی باشد که بیشترین موقعیت‌سازی منجر به گل را از خود به جای گذاشته است. او که با مبلغی در حدود 15 الی 18 میلیون یورو از فرانکفورت به تورین آمد امروز علی‌رغم آنکه به زودی 31 سالگی‌اش را جشن خواهد گرفت اما 24 میلیون یورو قیمت خورده است.

 

فجولی / ایلینگ‌جونیور / میرتی / سوله / خورخه - یکی از نقاط امیدوارکننده در یوونتوس رشد کیفی و کمی بازیکنان جوان تیم است؛ جایی‌که اعطای فرصت بازی و درخشش نسبی آنها درهم‌آمیخته و باعث شد تا شاهد شکوفایی آنها باشیم. امروز قیمت‌ فجولی پس از درخشش و نمایش قابلیت‌های فنی‌اش، این هافبک 22 ساله را به حوالی مرز 20 میلیون یورو رسانده است. وضعیت برای میرتی نیز چندان بد نیست و این هافبک جوان در 19 سالگی، دست‌کم 15 میلیون یورو می‌ارزد. ایلینگ‌جونیور خوش‌تکنیک و خوش‌نقش نیز با دلربایی‌هایش در همین نیم فصل دوم توانسته علی‌رغم سن اندکی که دارد بیش از 3 میلیون یورو ارزش افزوده برای خود دست‌و‌پا کند. این وضعیت برای سوله‌ی آرژانتینی نیز تقریباً همین است و در کنار کایو خورخه‌ی مصدوم به ترتیب 4 و 2 میلیون یورو قیمت‌گذاری شده‌اند.

 

یوونتوس چاره‌ای ندارد جز اینکه رابطه میان ارزش خرید و ارزش نقل‌و‌انتقالاتی‌اش را بهبود بخشد؛ پارامتری که در اردوی رقیبانِ داخلی‌اش به مراتب بهتر کار کرده است. برای مثال کافیست به دقت شرایط ناپولی و اینتر را بازخوانی کنیم. راهکارِ برون‌رفت و بهبود البته چندان غامض و ناپیدا نیست؛ اراده مدیریت و شکوفایی تیم به راحتی هر چه تمام‌ ما را به سر منزل مقصود می‌رساند.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: